Development and Validation of an Instrument that Measures School Coexistence in Virtual Environments
PDF (Español)
HTML (Español)

Keywords

factor analysis
virtual learning
peaceful coexistence
school management

How to Cite

Paredes Flores, M. de L., & Vega Gonzales, E. O. (2023). Development and Validation of an Instrument that Measures School Coexistence in Virtual Environments. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 53(3), 715–738. https://doi.org/10.48102/rlee.2023.53.3.573

Abstract

The objective of this research is to develop and validate an instrument capable of measuring school coexistence under the virtual modality in secondary education students of an educational institution in Lima-Peru. This instrument is an adaptation of the School Coexistence Questionnaire for Non-Violence (CENVI) by Muñoz et al. (2017). The results indicate that the instrument presents construct validity through factor analysis that evidenced the existence of four dimensions: social violence of exclusion (VSE), violence by technological means (VPT), ​​training for non-violence (FPNV), and management for non-violence (GPNV); as well as good reliability (α= 0.924). It is concluded that the School Coexistence Questionnaire in Virtual Environments (CEEV) applied is valid and reliable in secondary education students.

https://doi.org/10.48102/rlee.2023.53.3.573
PDF (Español)
HTML (Español)

La Revista Latinoamericana de Estudios Educativos es una publicación cuatrimestral de acceso abierto, siempre que se cite la fuente original y se reconozca al titular de los derechos patrimoniales, de los cuales la Universidad Iberoamericana es depositaria por un plazo perentorio de seis años a partir de la fecha de su publicación, salvo cancelación de dicha relación por los autores. Se prohíbe alterar los contenidos de los trabajos aparecidos en la Revista. Se prohíbe su reproducción con fines de comercialización. Esto está de acuerdo con la definición de la Iniciativa de libre acceso de Budapest, con la Declaración de San Francisco sobre Evaluación de la Investigación (BOAI y DORA, respectivamente, por sus siglas en inglés) y con la licencia Creative Commons atribución no comercial, compartir igual.

Downloads