Abstract
This article focuses on unaccompanied Central American child migration that moves through the town of Tenosique, Tabasco, in Mexico. We start from the assumption that these children and adolescents are inserted in the migratory process preceded by adults, learning to live in the informal economy under conditions of risk and uncertainty. The purpose of this study is to identify the relationship between training and risk. To do this, we conducted a qualitative study. We design a plan of work in the module’s attention to minors in transit without accompaniment of the town of Tenosique. And we conclude that these girls, boys and adolescents’ migrants, from their places of origin, have lacked the fundamental human rights that ensure them well-being and permanence in school. So, when they migrate learn in informality and risk, unless the Governments of regional countries (both of origin and of transit and destination) create the necessary conditions to guarantee the right to family reunification, education and protection.
La Revista Latinoamericana de Estudios Educativos es una publicación cuatrimestral de acceso abierto, siempre que se cite la fuente original y se reconozca al titular de los derechos patrimoniales, de los cuales la Universidad Iberoamericana es depositaria por un plazo perentorio de seis años a partir de la fecha de su publicación, salvo cancelación de dicha relación por los autores. Se prohíbe alterar los contenidos de los trabajos aparecidos en la Revista. Se prohíbe su reproducción con fines de comercialización. Esto está de acuerdo con la definición de la Iniciativa de libre acceso de Budapest, con la Declaración de San Francisco sobre Evaluación de la Investigación (BOAI y DORA, respectivamente, por sus siglas en inglés) y con la licencia Creative Commons atribución no comercial, compartir igual.