Education and Democracy in Central America: what kind of democracy is taught in the region?
PDF (Español)

Keywords

democracy
curriculum teaching
education
Central America

How to Cite

Morales Zúñiga, L. C. (2014). Education and Democracy in Central America: what kind of democracy is taught in the region?. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 44(4), 43–86. https://doi.org/10.48102/rlee.2014.44.4.234

Abstract

The main purpose of this article is to analyze democracy in high school curricula in Central America, so as to help clarify how democracy is taught in each country of this region. The methodology of comparative analysis was applied to high school curricula in Social Sciences, Social Studies and Citizenship Education. Some of the main results are the following: participatory democracy prevails in Central American curricula; there is a strong presence of values in the discourse on democracy; there is little criticism of democracy; and there is a fragmentary view of each country’s process of transition to representative democracy.

https://doi.org/10.48102/rlee.2014.44.4.234
PDF (Español)

La Revista Latinoamericana de Estudios Educativos es una publicación cuatrimestral de acceso abierto, siempre que se cite la fuente original y se reconozca al titular de los derechos patrimoniales, de los cuales la Universidad Iberoamericana es depositaria por un plazo perentorio de seis años a partir de la fecha de su publicación, salvo cancelación de dicha relación por los autores. Se prohíbe alterar los contenidos de los trabajos aparecidos en la Revista. Se prohíbe su reproducción con fines de comercialización. Esto está de acuerdo con la definición de la Iniciativa de libre acceso de Budapest, con la Declaración de San Francisco sobre Evaluación de la Investigación (BOAI y DORA, respectivamente, por sus siglas en inglés) y con la licencia Creative Commons atribución no comercial, compartir igual.

Downloads