Abstract
The objective of this article is to carry out a systematic review of the techniques used to collect data on the perception of students from Higher Education Institutions regarding gender violence in university spaces. This review was carried out on works that address this topic, using the PRISMA 2020 Declaration (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) methodology in order to document the search in the SCOPUS, ProQuest, and WorldCat databases, with the descriptors: intra-university public spaces, university spaces, and gender violence in universities. The search was limited to articles from the last three years, open access, and written in Spanish. 2,313 results were obtained, of which 34 publications were chosen. It was found that the most used analysis methodology was qualitative (58.8%), while 35.2% was quantitative and 5.8% mixed. Likewise, 50% of the studies found were carried out in Mexican HEIs. It is concluded that the perception of security of students in university spaces is related to the socialization of fear in public spaces and gender violence.
La Revista Latinoamericana de Estudios Educativos es una publicación cuatrimestral de acceso abierto, siempre que se cite la fuente original y se reconozca al titular de los derechos patrimoniales, de los cuales la Universidad Iberoamericana es depositaria por un plazo perentorio de seis años a partir de la fecha de su publicación, salvo cancelación de dicha relación por los autores. Se prohíbe alterar los contenidos de los trabajos aparecidos en la Revista. Se prohíbe su reproducción con fines de comercialización. Esto está de acuerdo con la definición de la Iniciativa de libre acceso de Budapest, con la Declaración de San Francisco sobre Evaluación de la Investigación (BOAI y DORA, respectivamente, por sus siglas en inglés) y con la licencia Creative Commons atribución no comercial, compartir igual.